Arcadis mag zich inmiddels expert noemen op het gebied van herinrichten van stationsgebieden. Meest toonaangevende treinstations in Nederland bezitten een Arcadis-stempel. Zo zijn we betrokken geweest bij onder andere het Amsterdam Centraal Station, Amsterdam Bijlmer Arena en Station Driebergen-Zeist. Maar het feit dat Arcadis twee keer betrokken is geweest maakt Rotterdam Centraal Station een extra bijzonder icoonproject.

Wederopbouw: Een nieuw station

De Tweede Wereldoorlog was voorbij en Rotterdam had zwaar te lijden gehad onder de Duitse bombardementen. Station Rotterdam Delftsche Poort dat uit 1877 dateerde, heeft onherstelbare schade opgelopen en moest opnieuw worden gebouwd. Sybolt van Ravesteyn werd aangewezen als de architect. Van Ravesteyn had een eigen bureau, maar wass ook in dienst van NV Spoorwegopbouw/Articon, wat later door de Heidemij wordt overgenomen.

Van Ravesteyn, een grootheid in die tijd, had de pech dat hij vanwege de oorlog moest werken vanuit een structureel geldtekort. Het voorgebouw kon daarom maar 13,5 meter hoog worden, waarmee het moest opboksen tegen onder andere het 25 meter hoge Groothandelsgebouw ernaast. Om het gebrek aan bouwmassa te verhullen en de ‘spanwijdte’ te vergroten, werd de in 1941 nog licht gerende voorwand van het gebouw in 1947 veranderd in een gekromde gevelwand, met grote colonnades aan beide kanten. Het nieuw Centraal Station Rotterdam, dat tot 1952 gewoon Delftsche Poort bleef heten, werd in 1957 volledig opgeleverd.

Exterieur Rotterdam Centraal 1957. Door: Ary Groeneveld, uit Stadsarchief Gemeente Rotterdam.

         

 Interieur Rotterdam Centraal 1957. Door: Alex de Herder, uit Stadsarchief Gemeente Rotterdam.

Een nieuw millennium: Knooppunt van vervoer

Was Arcadis door de overname van Articon via Van Ravesteyn betrokken bij de nieuwbouw van Centraal Station Rotterdam in 1957, ook bij de realisatie van het nieuwe, in 2014 opgeleverde Station Rotterdam Centraal was de betrokkenheid van Arcadis groot. Zo verzorgde het gedurende het hele traject – van de Europese aanbesteding in 2004, de start bouw in 2009 tot de opening in 2014 – alle engineering en technische adviezen van het project.

Het station moest worden uitgebreid en voorbereid op de internationale treinreiziger. In Rotterdam Centraal komt de Europese treinreiziger Nederland binnen. Hierbij past een station dat zich in alle opzichten, maar met name in efficiëntie, capaciteit, comfort en last but not least allure, kan meten met andere Europese stations. Want voor reizigers die met de HSL uit wereldsteden als Parijs en London komen is Rotterdam de eerste kennismaking met en het visitekaartje van Nederland. Het Grand Central Station in New York diende als inspiratiebron. Het nieuwe station is dan ook groots van opzet met één integrale overkapping over de hal en de sporen.

Wat tot voor kort een bescheiden wederopbouw station met onoverdekte sporen was, is nu een imposant gebouw als vervoersterminal, waar allerlei vormen van vervoer op één plek verbonden worden: trein, metro, tram, bus, fiets/stalling en auto/parkeergarage.

   

Exterieur Rotterdam Centraal 2015. Eigen foto Arcadis.

Interieur Rotterdam Centraal 2015. Eigen foto Arcadis.

 

Uw browser is verouderd

Update uw browser voor een optimale weergave. Nu updaten

×